ICT-onderWIJSneus

neemt je mee volgens een eigen kijk op ICT-integratie in je dagelijkse lespraktijk. Neem je tijd om eens te reflecteren op je praktijk en ga na in welke mate je ICT kan inzetten om je (les)doelen nog optimaler te realiseren.
Ben je op zoek naar informatie over een specifieke tool, geef dan de naam van de tool in het zoekvenster in.

ICT-integratie volgens
achttien invalshoeken:

  1. Auteursrecht: een selectie van tools die je helpen om mediawijs om te springen met foto’s en materiaal van andere auteurs.
  2. Bestandsbeheer: doordacht omspringen met bestanden bespaart je achteraf zoekwerk en tijd.
  3. Brainstorm: kruisbestuiven, elkaar inspireren, discussiëren…, verloopt efficiënter en effectiever als je hiervoor de gepaste tools gebruikt.
  4. Browsen: ga na of je dit voldoende doordacht aanpakt.
  5. Evalueren: meten of je de vooropgestelde doelen effectief bereikte is voor iedere lesgever een uitdaging. De evaluatietools reiken je een helpende hand aan.
  6. Feedback geven: the food of the champions, zeker wanneer je die feedback snel terugkoppelt.
  7. In-out: digitaal leerklimaat. Faciliteer sociale interacties, snuffelmomenten om elkaar te leren kennen.
  8. Interactie: online interactie uitlokken met speelse werkvormen.
  9. Inspireren: als je je ideeën vlot kan delen, dan is de sky the limit.
  10. Leerpad opzetten: minimaliseer eens je centrale rol als lesgever en stel een leerpad op.
  11. Podcast: flipping the classroom doe je niet alleen met video. Ook geluidsopnames zijn een dankbare tool.
  12. Portfolio: 21e eeuwse vaardigheden bijbrengen bij je leerlingen, dan mag een online portfolio niet ontbreken.
  13. Presenteren: probeer eens een andere oogstrelende tool dan PowerPoint. 
    Snuister ook in de subpagina’s ‘Infographic’ en ‘Whiteboard’.
  14. Samenwerken: tijd en planlast bewaken door samen te werken.
  15. Reddingsboei: ga na of je ICT-didactiek voldoende doordacht en/of gefundeerd is.
  16. Taalontwikkeling: hanteer gepaste instrumenten in functie van je taal.
  17. Veiligheid: op het vlak van mediawijsheid wil je een voorbeeld zijn voor je leerlingen.
  18. Weetjes: een afsluitende invalshoek met algemene tips die je graag op weg helpen.

We zijn ons ervan bewust dat de invalshoeken geen volledig en/of sluitend antwoord bieden op ieders behoeften en verwachtingen. Heb je een suggestie en/of idee, laat het dan zeker weten. In de mate van het mogelijke sturen we bij.

We proberen de inhoud van iedere invalshoek up to date te houden en de geselecteerde tools frequent tegen het licht te houden. Op die manier hopen we een steen te verleggen in onderwijs, opdat je doelgroep de voordelen en effecten van ICT-integratie leert ontdekken en waarderen.

Verdere informatie en gebruikerservaring van iedere tool kan je ook afzonderlijk raadplegen via de specifieke favorietenmap van het leermiddelennetwerk KlasCement.
Alle geïntegreerde tools werden zoveel mogelijk afgetoetst aan het wetenschappelijk onderzoek van Bower en Torrington.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *